tiistai 17. syyskuuta 2013

Matkalla, osa 2: Hania

Luvassa kuvatulvaa! Lensimme Suomesta Kreetalle Hanian kaupunkiin ja jo bussimatkalla hotelliin päätimme tulla tutustumaan kaupunkiin uudestaan. Säät eivät kyllä suosineet kaupunkilomailua ollenkaan - kukapa jaksaa kierrellä, kun mittarilukemat ovat +40 tai pikkasen yli. Kävimmekin Haniassa sitten kahdesti, aamupäivällä ja ihan iltasella.

Hania jäi kuitenkin vielä hieman vieraaksi mutta maisemia ja upeita rakennuksia jaksettiin kyllä ihastella! Vanhempani ovat lomailleet tällä suunnalla pariin otteeseen ja heille Hania oli tuttu paikka. Joku vuosi he olivat kierrelleet kaupunkia hevoskyydillä. Me istuimme varjossa ja esikoisemme otti kuvia näistä ihanista hevosista. Voin vaan kuvitella, kuinka kuuma niillä oli. Onneksi kuskit kastelivat hevosia ja näyttivät pitävän niistä hyvää huolta :)

Päivällä Hanian kadut olivat aika autioita ja ravintoloissa oli hyvin tilaa. Illalla asia oli kyllä ihan toisin. Joka puolella oli enemmän kuin tarpeeksi porukkaa mutta silti tunnelma oli suht leppoinen. Ravintoloiden sisäänheittäjät olivat kyllä todella rasittavia. Onneksi heitä ei löytynyt Geranin tai Plataniaksen ravintoloista :)

Rannassa kun oltiin niin upeita maisemia tuli kuvattua ihan hurjasti. Meri on vaan niin <3

Hanian satama vei mut ajatuksissa Venetsiaan. Olen käynyt siellä kerran ja ihastunut täysin. Täällä rakennukset olivat samannäköisiä ja syykin siihen selvisi sitten Hanian reissun jälkeen. Satamaa kutsutaan nimellä Hanian venetsialainen satama. Se kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon ja on siis todella kaunis paikka. Alla olevassa kuvassa näkyy vanha majakka aallonmurtaja. Iskä ja mies kävivät kävelemässä sitä pitkin mutta me muut jäimme lepuuttamaan jalkoja viileään varjoon :) Satamasta lisää kuvia vielä myöhemmin.

Tässä kuvaa aallonmurtajalta satamaan päin
Samoin tässä

Ilta-aikaan kaupunki täyttyi ihmisistä. Ja niitähän riitti. Bussi oli ihan tupaten täynnä. Onneksi meidän pysäkkimme oli ennen Plataniasta, Agia Marinaa ja Kato Stalosta, joten saimme istumapaikat koko porukalle. Paluumatkalla sitä onnea ei kyllä meinannut olla. Paikallisbussi oli tupaten täynnä, kun saavuimme linja-autoasemalle, joten jouduimme odottaa seuraavaa. Pian kuitenkin lähti ilmastoitu "pitkänmatkanbussi" samaan suuntaan mutta meitä ei huolittu kyytiin lastenvaunujen takia. Kuski ei jaksanut lähteä aukaisemaan luukkuja.. Kello oli tuolloin yksitoista ja lapset aivan poikki. No, söimme pysäkillä karkkia ja odottelimme puolisen tuntia seuraavaa bussia ja pääsimme sitten kyytiin. Pienin nukahti vaunuihin mutta muut sinnittelivät hereillä ja olivat vielä hyväntuulisiakin. Ja tyttöjä kun ovat niin olisivat vielä halunneet mennä laukkuostoksille, kun kävelimme pysäkiltä hotellille :D Äitinsä lähteneet ;)

Tässä vielä hämyisiä iltakuvia Haniasta.

Tässä kuvassa näkyy vähän venetsialaistyylisiä taloja

Satamasta aallonmurtajalle päin

Vanha majakka
Talot sylikkäin
Ja välissä pieni taverna <3

Hanian iltareissun jälkeisen päivän vietimme ihan täysin altaalla. Söimme hotellin omassa ravintolassa ja lepäsimme ihan täysin :D Jos joku ihmettelee, miksi olimme lasten kanssa niin myöhään kaupungilla niin syy siihen on valitsemassamme ravintolassa. Siellä oli ystävällisiä tarjoilijoita, ei sisäänheittäjiä vaan "we don't touch"-kyltit ravintolan edessä :D mutta keittiössä oli joku ongelma. Odotimme ruokaa t o d e l l a kauan. Reilusti yli tunnin ainakin. Jopa lasten ruoat, jotka toivoimme, että saisimme heti, tulivat vasta sitten. Mutta saimme mahat täyteen, lapset jaksoivat hyvin niin loppujen lopuksi hyvillä mielin palasimme hotellille.

Ja nämä maisemat olisivat kyllä saaneet huonon mielenkin karkoittumaan saman tien.

Nyt alkaa mietityttämään, että kuinkahan negatiivisen jutun sitä oikein kirjoittikaan. Jos sellainen mieli jäi tästä postauksesta niin pyyhi se heti mielestä! Meillä oli kivaa Haniassa kummallakin kerralla! Ja ne Kreikan lämpimät illat, pimeät yöt ja öiset äänet - voiko olla parempaa <3

1. Kreeta on ihana paikka, lapsiperheiden unelma! :) T: 3x Kreetalla käynyt :)

1. Missäpäin Kreetaa oot käynyt? Me ollaan yleensä matkustettu niin pieniin kohteisiin, että koko saaren tai alueen on ehtinyt koluta oikein kunnolla läpi. Nyt ei ehditty nähdä kuin vilaus :)

2. Ihania kuvia, matkakuumetta pukkaa!
    Mun Kreetan kokemukset on saaren eteläpuolelta. Serkun kanssa oltiin kerran viikko Ierapetrassa.
    Tykätään molemmat vanhoista taloista, kulahtaneista ovista ja ikkunaluukuista... Siellä on kiva vanha kaupunki ja löysimme erään keraamikon joka pyysi meidät ateljeehensa.
    Kreikan mantereella on tullut sen jälkeen lomailtua, Ateena, Parga ja Tolo on ainakin kierrelty. Kiitos kuvista!

1. Kiitos Eeviregina kommentista :) Mä luulen, että mä poden kroonista matkakuumetta :D Ihanalta kuulostaa myös tuo Ierapetra! Parga on ollut meillä monesti äkkilähtötoivelistalla mutta lennot eivät oo osuneet sopivasti. Kuvissa niin kaunis!

3. Kaunista! Kyllä tekisi mieli jonnekin kauas lämpimään :-)
    Tuo majakka on erityisen ihana! Majakat on niin kauniita ja upeita...

1. Majakat on upeita. Niissä pitäisi vierailla täällä Suomessakin!

4. Olipas siellä tutut maisemat :) Ihana kaupunki Hania tosiaan on! Huh teillähän ollut siellä kuuma!

1. Meillä jäi niin paljon näkemättä Haniassa, kun siellä oli niin kuuma. Nautittiin kyllä lomasta ja kuuluisasta, kun saatiin unohtaa raksaelämää ja pihatyöt ja vaan uida altaassa tai meressä :)

Olisi kiva, jos jättäisit viestin käynnistäsi :)